Adakah anda sedang mempertimbangkan untuk membatalkan Insurans Hayat Allianz anda? Jika ya, anda berada di tempat yang betul. Kami tahu bahawa membatalkan polisi insurans boleh menjadi rumit. Itulah sebabnya, kami telah membuat panduan mudah langkah demi langkah tentang perkara yang perlu anda lakukan. Berikut ialah langkah-langkah yang boleh anda ambil untuk membatalkan Insurans Hayat Allianz anda.
Langkah 1: Ketahui nilai bayaran balik/penyerahan anda
Adalah penting untuk menghubungi Allianz Malaysia secara terus, supaya anda tidak kehilangan wang atau bila-bila masa apabila anda melalui ejen insurans. Walaupun kelewatan satu hari boleh menyebabkan anda memerlukan banyak wang. Hubungi bahagian perkhidmatan pelanggan Allianz dan nyatakan niat anda untuk membatalkan polisi anda.
Bergantung pada berapa lama anda membatalkan kontrak anda, anda boleh mengharapkan untuk menerima jumlah yang berbeza kembali.
Jika anda membatalkan dalam masa 15 hari selepas pendaftaran:
- Semak dengan syarikat insurans jika polisi anda masih dalam tempoh 15 hari selepas pendaftaran. Jika ya, anda boleh mengharapkan bayaran balik penuh wang yang telah anda bayar setakat ini.
Jika anda membatalkan selepas 15 hari pendaftaran:
- Anda masih boleh membatalkan, namun anda tidak akan menerima bayaran balik penuh premium yang telah anda bayar.
Di samping itu, jika polisi anda telah digunakan selama lebih daripada 1 tahun, anda boleh mengharapkan bayaran balik yang dipanggil “nilai serahan”. Jika kurang daripada 1 tahun, anda mungkin mempunyai sedikit atau tiada nilai serahan langsung.
Maklumat hubungan untuk wakil khidmat pelanggan Allianz adalah seperti di bawah.
Talian hotline Wakil Khidmat Pelanggan: 1-300-22-5542
Langkah 2: Hantar surat fizikal
Anda perlu menulis surat rasmi kepada Allianz Malaysia, menyatakan hasrat anda untuk membatalkan polisi anda. Anda boleh meminta bayaran balik dalam surat mengikut apa yang telah dijelaskan kepada anda oleh wakil khidmat pelanggan. Semasa menghantar surat, pastikan anda menggunakan pos berdaftar kerana anda akan diberikan resit oleh pejabat pos untuk surat yang anda hantar. Sebagai alternatif, anda juga boleh menggunakan PosLaju untuk menghantar surat rasmi ini. Surat rasmi kepada hendaklah dialamatkan kepada:
Allianz Arena, Ground Floor,
Block 2A, Plaza Sentral,
Jalan Stesen Sentral 5,
Kuala Lumpur Sentral,
50470 Kuala Lumpur.
Anda harus ingat untuk mengikuti pemformatan yang betul dalam menulis surat rasmi. Berikut adalah contoh surat pembatalan yang boleh anda gunakan sebagai panduan dalam menulis surat anda:
Langkah 3: Pastikan pembatalan anda diproses
Sebaik sahaja Allianz menerima surat rasmi anda, syarikat akan memperakui permintaan pembatalan anda. Jika anda tidak menerima sebarang pengakuan untuk pembatalan anda dalam masa 5 hari perniagaan, anda mesti pergi ke cawangan Allianz untuk bertanya lebih lanjut tentang status pembatalan anda. Pastikan anda membawa bersama resit bukti anda menghantar surat rasmi dengan anda apabila anda masuk untuk bertanya.
Sekiranya anda menerima bayaran balik atau nilai serahan, Allianz akan mula memprosesnya dan cek akan dihantar kepada anda melalui pos biasa dalam masa 30 hari akan datang.
Leave a Comment