Jika anda sudahpun faham dengan jenis-jenis polisi insurans kenderaan di Malaysia, anda pasti sudah tahu bahawa perlindungan komprehensif juga tidak cukup untuk lindungi kenderaan daripada semua jenis risiko. Yang baiknya, ada perlindungan tambahan yang boleh anda miliki. Tapi ianya tidaklah diberi dengan percuma.
Perlindungan tambahan ini boleh dibeli secara berasingan. Jadi anda bebas memilih perlindungan tambahan jenis apa yang diperlukan.
Di sini satu senarai polisi tambahan yang biasa ditawarkan oleh mana-mana syarikat insurans dan Takaful. Terma dan syarat mereka mungkin berbeza-beza. Jadi fahami dahulu setiap satu sebelum membuat keputusan untuk membeli daripada sesebuah syarikat.
Kami senaraikan polisi mengikut kesesuaian dan kepentingan bagi pengguna di Malaysia
Cermin kereta adalah komponen yang sangat terdedah kepada risiko maka wajarlah ianya diinsuranskan. Perlindungan tambahan ini akan membayar kerugian anda bagi membaiki cermin yang retak atau menggantikan cermin yang pecah.
Premium bagi perlindungan ini ialah 10-15% of daripada jumlah diinsuranskan untuk cermin kereta. Jumlah ini selalunya adalah harga cermin itu sendiri. Jadi jika harga cermin kereta anda ialah RM1000, anda perlu membayar tidak lebih dari RM150 setahun.
Perlindungan ini hanya untuk sekali guna sahaja. Jika anda telah pun membuat tuntutan, anda tidak ada lagi dilindungi selagi anda tidak membelinya sekali lagi. Dan kerana perlindungan ini bersandarkan polisi komprehensif anda, apabila polisi komprehensif anda tamat tempoh, begitu juga polisi tambahan cermin ini.
Jika kenderaan anda selalu dipandu oleh orang lain selain anda, anda perlukan perlindungan ini. Tanpa perlindungan tambahan ini, jika berlakunya kemalangan semasa kereta anda dipandu oleh suami/ isteri atau anak-anak anda atau sesiapa sahaja, polisi utama kenderaan anda tidak akan membayar pampasan (atau hanya membayar sebahagian daripada pampasan) kepada anda.
Di Malaysia, anda boleh namakan 2 pemandu untuk dimasukkan ke dalam polisi anda secara percuma. Nama tambahan pula dikenakan caj RM10 seorang.
Perlindungan tambahan ini berguna untuk kenderaan peribadi yang didaftarkan di bawah syarikat (tetapi bukan kenderaan komersil). Polisi ini memberi perlindungan kepada semua pemandu (atau kakitangan syarikat) yang dibenarkan daripada risiko kemalangan.
Premium bagi perlindungan ini ialah RM 50 setiap kenderaan.
Tahukah anda, jika kenderaan anda rosak teruk kerana dimasuki air akibat banjir, atau ditimpa pokok akibat ribut, polisi komprehensif anda tidak akan membayar kerugian anda? Inilah fungsinya perlindungan peril khas.
Perlindungan ini melindungi kenderaan anda daripada bencana alam seperti banjir, gempa bumi, tanah runtuh, tanah gelincir, taufan dan sebagainya. Pada kebiasaannya, premium bagi perlindungan ini ialah 0.5% daripada jumlah diinsuranskan. Tetapi ianya mungkin berbeza mengikut pengendali Takaful dan syarikat insurans.
Contohnya, jika jumlah diinsuranskan bagi kenderaan anda adalah RM 50,000, anda perlu membayar RM250 setahun. Bagi mereka yang tinggal di kawasan yang kerap mengalami banjir, anda mungkin memerlukan perlindungan tambahan ini.
Terdapat 2 jenis perlindungan liability undang-undang di Malaysia. Kedua-duanya tidak diwajibkan tetapi jika anda kerap memandu ke Singapura, anda diwajibkan membeli kedua-dua perlindungan ini sebagai tambahan kepada polisi utama anda.
Perlindungan tambahan ini melindungi anda terhadap sebarang tindakan liabiliti undang-undang ke atas kelalaian yang dilakukan oleh penumpang anda.
Contohnya jika rakan yang anda bawa dalam kereta anda membuang botol kaca keluar tingkap lalu mengakibatkan kemalangan ke atas penunggang motosikal di belakang kereta anda. Ini boleh disebabkan anda disaman kerana menyebabkan kerosakan harta benda dan kecederaan ke atas penunggang itu.
Perlindungan tambahan ini akan melindungi anda terhadap liability sebegini. Premium tambahan bagi perlindungan ini ialah RM 7.50 setiap kenderaan.
Perlindungan ini melindungi anda (atau pemandu tambahan) daripada liability undang-undang yang diambil terhadap anda oleh mana-mana penumpang anda.
Contohnya jika kereta yang dipandu anda mengalami kemalangan yang menyebabkan kecederaan ke atas penumpang anda. Jika mereka dapat membuktikan kemalangan itu berpunca dari kecuaian anda, mereka boleh menyaman anda.
Perlindungan ini melindungi anda dari risiko sebegini dengan membayar kos kerugian ditanggung akibat liabiliti ini. Premium bagi perlindungan ini ialah 25% daripada jumlah premium polisi pihak ketiga.
Perlindungan ini memberi jaminan kepada pemegang polisi bahawa syarikat insurans akan membayar pampasan bagi masa di mana kenderaan kehilangan pengunaan. Tetapi pampasan hanya diberi jika anda bukan pihak bersalah dalam kemalangan tersebut.
Masa yang dibenarkan berdasarkan anggaran seorang adjuster bagi bilangan hari bekerja yang diperlukan untuk membaiki kenderaan akibat kemalangan, bukan bilangan hari kenderaan tersadai di bengkel. Pampasan ini membolehkan anda menyewa kereta pada hari-hari tersebut atau membayar tambang teksi.
Sekiranya anda ingin dapatkan pampasan bagi kereta sewa, perlulah kemukakan resit sah daripada syarikat sewa kereta berlesen. Model kereta yang disewa perlulah model yang bersamaan kenderaan yang rosak.
Premium tambahan bagi perlindungan CART berbeza-beza mengikut syarikat insurans. Sesetengah syarikat seperti Allianz menawarkan penggunaan kereta dengan percuma selama 5-9 bagi pelan Enhanced Road Warrior mereka.
Jika anda telah membelanjakan ribuan ringgit ke atas aksesori yang canggih untuk kereta kesayangan anda, mungkin anda perlukan perlindungan jenis ini.
Di bawah perlindungan ini, anda akan diberi pampasan jika berlakunya kecurian atau kerosakan (akibat kemalangan atau cubaan mencuri) ke atas aksesori yang diinsuranskan. Tayar yang dirosakkan atau dicuri tidak dilindungi polisi ini! Premium bagi perlindungan ini ialah 15% daripada jumlah nilai aksesori yang dilindungi.
Perlindungan ini melindungi kereta anda daripada kerosakan atau kehilangan yang diakibatkan oleh rusuhan dan kekecohan awam. Bayaran bagi perlindunagn jenis ini ialah 0.3% dari jumlah diinsuranskan.
Masih punyai persoalan tentang perlindungan kenderaan? Tujukan soalan anda kepada pakar-pakar industri di forum insurans pertama di Malaysia di SINI!
Masalah kesihatan mental seperti kemurungan, kebimbangan, dan gangguan bipolar semakin biasa, dengan sekitar satu juta…
Hey! Kami teruja untuk berkongsi sesuatu yang cukup istimewa dengan anda - "Anugerah Kecemerlangan" kami.…
Tahukah anda kadar inflasi perubatan di Malaysia ialah 15% pada 2023-2024? (Sumber: AON The Global…
Memilih jenis insurans yang tepat boleh menjadi sesuatu yang membingungkan, terutamanya dengan begitu banyak pilihan…
Tahukah anda bahawa rakyat Malaysia lebih prihatin terhadap penyakit kritikal berbanding orang di bahagian lain…
Adakah anda tahu bahawa premium insurans perubatan telah meningkat sebanyak 20% atau lebih tahun ini?…
View Comments
Assalamualaikum tuan, saya nak bertanya perlindungan kenderaan khususnya "gear Box" seperti Mercedes E250. terima kasih.
Anda perlu rujuk kepada workshop anda mengenai 'extended warranty' untuk perlindungan begini.
Assalamualaikum tuan, saya nak bertanya perlindungan kenderaan khususnya “gear Box” seperti Mercedes E250.
Sepertimana perlindungan bagi cermin.
Bole bagi cadangan utk insurans tambahan bagi insurans takaful ikhlas selain m89(cermin depan,tingkap dan sunroof)?
Terima kasih
https://www.takaful-ikhlas.com.my/sites/default/files/ikhlas_motor_takaful_fact_sheet_bm_v1.0.pdf
Lanjutan Dengan sumbangan tambahan, anda boleh melanjutkan pelan takaful motor biasa kepada perlindungan yang berikut:
Perlindungan liabiliti penumpang – Tuntutan daripada penumpang kenderaan anda terhadap anda yang terjadi akibat kemalangan.
Konvulsi alam – Apa-apa kemalangan, kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh atau berkaitan dengan banjir, taufan, ribut taufan, letusan gunung berapi, gempa bumi, tanah runtuh, gelinciran tanah atau konvulsi semula jadi lain yang tidak termasuk secara khusus dalam takrif di bawah polisi motor.
Liabiliti sah penumpang atas perlakuan cuai - Perlakuan cuai oleh penumpang yang menyebabkan kehilangan atau kerosakan kepada pihak ketiga. Contoh: Seorang penumpang membuka pintu kenderaan motor yang menyebabkan kecederaan kepada orang yang lalu yang mungkin pejalan kaki atau pemandu.
Pecah gelas di cermin depan atau tingkap – Memecahkan cermin atau tingkap anda selain daripada berpunca daripada kemalangan.
Mogok dan kekecohan awam – Situasi yang huru-hara akibat mogok atau kekecohan
saya ingin bertanya , ada ke perlindungan insurans seperti enjin kerata atau gear box dll
Tiada perlindungan untuk enjin atau gearbox. Anda boleh hubungi syarikat kereta anda untuk warranty extension.