Syarikat Takaful Malaysia Bhd baru-baru ini telah mencatatkan rekod keuntungan bersih bagi tahun kewangan berakhir Disember 31 tahun lepas dengan keuntungan selepas cukai serta zakat sebanyak RM205.1 juta.
Ini adalah peningkatan sebanyak 18% berbanding jumlah keuntungan yang diperoh tahun lepas iaitu sebanyak RM174.5 juta.
Menurut Datuk Seri Mohamed Hassan Kamil, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, ini merupakan kali pertama keuntungan kumpulan melebihi RM200 juta semenjak penubuhan syarikat itu dan telah pun melepasi sasarannya..
“Kedudukan yang cemerlang ini merupakan kejayaan penting bagi kumpulan memandangkan kami secara konsisten mencatatkan peningkatan keuntungan bersih, dengan kadar pertumbuhan tahunan terkumpul sebanyak 27 peratus, sejak memulakan Program Transformasi pada 2009.
“Pulangan bersih ke atas ekuiti mencatatkan 26.7 peratus berbanding 24.9 peratus yang dilaporkan pada tahun kewangan 2016, iaitu pulangan ekuiti tertinggi (ROE) dalam kalangan semua Syarikat Berkaitan Kerajaan,” kata beliau lagi.
Kumpulan itu membuat pelaburan besar dalam peralatan, aplikasi dan teknologi baharu untuk meningkatkan kecekapan operasi dan pengalaman pelanggan menerusi strategi digitalnya, dan terus membangunkan hubungan bancassurance yang kukuh dengan pelbagai rakan bank, menerusi pengenalan penyelesaian produk baharu untuk meningkatkan kadar pertumbuhan dan kekal di hadapan.
Masalah kesihatan mental seperti kemurungan, kebimbangan, dan gangguan bipolar semakin biasa, dengan sekitar satu juta…
Hey! Kami teruja untuk berkongsi sesuatu yang cukup istimewa dengan anda - "Anugerah Kecemerlangan" kami.…
Tahukah anda kadar inflasi perubatan di Malaysia ialah 15% pada 2023-2024? (Sumber: AON The Global…
Memilih jenis insurans yang tepat boleh menjadi sesuatu yang membingungkan, terutamanya dengan begitu banyak pilihan…
Tahukah anda bahawa rakyat Malaysia lebih prihatin terhadap penyakit kritikal berbanding orang di bahagian lain…
Adakah anda tahu bahawa premium insurans perubatan telah meningkat sebanyak 20% atau lebih tahun ini?…
View Comments
Betul, nampak satu kejayaan bila capai keuntungan bersih yang tinggi. Tapi cara dan operasi ejen Takaful Malaysia amat tak disenangi. Atas beberapa sebab :
1) Saya dihubungi dua kali oleh ejen berbeza yang menawarkan pelan perlindungan berbeza dengan potongan wang daripada dua akaun bank berbeza : Bank Islam (potongan RM 37) , Maybank (potongan RM 35). Buatkan saya tertanya, polisi pihak syarikat tu membolehkan ejen menghubungi lagi pelanggan yang telah melanggan dan menawarkan pelan yang lain?
2) Pencerobohan data peribadi, melalui kaedah tele marketing. Mungkin atas dasar 'kerjasama' antara Bank Islam dengan Takaful Malaysia, tapi kenapa pelanggan yang buka akaun di Bank Islam tak dimaklumkan tentang perkara ini?